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Concept

 世界は今、情報ネットワークによって、均質化が着々と進行し、測量できる経済との結びつきを色濃くしながら、ひとつのシステムに覆われようとしています。

 それは言い換えれば、文化、地域の伝統が失われる没個性化への道のりであり、芸術の精神ですら、現代アートの文脈へと区画整理される道のりです。

 どこの先進国にも同じような芸術作品や都市の風景が増えつつあるのは、他でもなく、私たちの暮らしの豊かさに繋がる欲望の拡大化と機械化が、精神性、物質性を問わず、環境を画一的に変化させて来たからです。

 洞窟現代の活動は、そこに反動の地域性ならぬ、反骨の身体と心に着目し、身体―心―環境の新たな関係性を探し求め、実験的な場所を掘り起こすことにしました。

 数万年にも遡る人類の祖先の中で、ほんの一部の集団によって最古の芸術が洞窟の奥底で発生しました。現在では、日常と芸術の急接近によって、市場の中の高度化した合目的な原理によって、芸術はコマーシャリズムとしての傾向を強め、洞窟芸術のような不可視の空間は退けられ、埋め立てられた現実で、多くの人々の生活リズムは刻まれています。

  しかし、人が深いものに出会う時、必ずそこに私たちの心と身体に知覚の変容を呼び起こします。芸術が人々に問いかけてきた数万年の歴史とは、まさにこの変容の質に向きあった、論理化できない、測量できない環境の具現化そのものだったのではないでしょうか。

  芸術に向き合うということは、その変容の岬を探し求め、人間の忘れかけた領域をもう一度見つめ直し、掘り起こし、耕すことです。現代社会の均質化する欲望の機械が埋め立てする動きとは真逆な、私たちの心と身体の湧き上がる同期的情熱の叡智を呼び戻すために、この「洞窟現代」は新たな環境として産声を上げます。


The world becomes increasingly homogenized with information networks and the connection with a quantified economy is getting stronger. The world is about to be covered by a single system.

That is, we are walking on the road to a depersonalized bureaucracy while losing local culture and tradition.  Even the artistic spirit is taking this transitional process on its way towards the contexts of contemporary art.

Obviously there has been an increasing number of similar art works and urban landscapes in developed countries.  It is because the environment including spiritual matters and physical objects has changed to a stereotypical form by an insatiable desire on improving mechanization for a life of affluence.

Cave Contemporary focuses on not the local backlash but adversarial quality and corporeity. We are digging an experimental cave searching for a new relationship amongst flesh, mind and environment.

Small groups of mankind in the several tens of thousands of years of human history created the oldest form of art ‘Cave Painting’ deep in caverns. However, Art now has a predilection of commercialism by the highly purposeful principle of a market place born in a rapidly coming togetherness of our daily lives and Art. Existence, like cave art stays in obscurity, ignored by most people who govern their life rhythm in a landfill reality.

In spite of it, when we meet something unfathomable, perception of our body and mind always experience a transformation.  It can be said that the long history of art addressed by humans would be an embodiment of circumstance which are not able to be explained logically nor measured.

Facing toward art is to search for the cape of transformation and to reconsider, excavate and cultivate a half-remembered region.  ‘Cave Contemporary’ was born as a new scene in order to call back the wisdom that comes from asynchronously-generated passions of our body and mind, which is a complete opposite of the landfill of an avarice machine in modern society.